Uutiset 2023

24.11.2023 12.37

Tampereen seurakunnilta hätäavustus Itä-Afrikan ruokakriisin, Israel–Palestiina -kriisin uhreille ja Pakistaniin

Tampereen seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto myönsi hätäavustusta 33 700 euroa Kirkon Ulkomaanavulle käytettäväksi Itä-Afrikan ruokakriisin aiheuttaman hädän helpottamiseen ja 40 000 euroa Suomen Lähetysseuralle käytettäväksi Israel–Palestiina -kriisin uhreille sekä kotinsa menettäneille kristityille perheille Pakistanissa.

Sinivalkoiseen sairaalavaatteeseen pukeutunut sängyssä oleva lapspotilalla pitää kädessään letkua, jolla hän saa vertasairaalasängyssä.
Itä-Jerusalemissa sijaitseva Luterilaisen maailmanliiton omistamaa Augusta Victoria -sairaala on erikoistunut muun muassa syöpä- ja munuaistautipotilaiden hoitoon. Kuva: LWF/Albin HillertAvustus Israel–Palestiina -kriisin uhreille
Suomen Lähetysseuran avustuksesta 30 000 euroa osoitetaan Israel–Palestiina -kriisin hätäapuun.

Hamasin terrori-isku ja Israelin vastahyökkäys ovat johtaneet siihen, että Gazassa on valtava humanitaarinen kriisi. Myös Länsirannalla on pulaa peruselintarvikkeista ja lääkkeistä.

Suomen Lähetysseura tukee Itä-Jerusalemissa sijaitsevan Luterilaisen maailmanliiton omistamaa Augusta Victoria -sairaalantoimintaa, jonne vakavasti sairaat potilaat tuodaan Länsirannalta ja Gazasta.

Kiihtynyt konfliktitilanne on tehnyt potilaiden ja henkilökunnan liikkumisesta erittäin haastavaa ja vaarallista, osin mahdotonta. Lähetysseuran tuella majoitetaan potilaita ja heidän perheenjäseniään, tuetaan potilaiden ja henkilökunnan. Sairaala vahvistaa tuella myös lääkevarastojaan ja varautuu hoitamaan taisteluissa haavoittuneita ihmisiä.

Lisäksi Lähetysseura tukee kirkkojen yhteistyöverkosto ACT-allianssin toimijoita, jotta nämä voivat vastata siviilien kasvavaan hätään Länsirannalla ja Gazassa. Tuki suunnataan muun muassa ruokaan, puhtaaseen veteen, lääkkeisiin, terveyspalveluihin ja psykososiaaliseen tukeen.

Lisää aiheesta:  Lähetysseuralta 150 000 euroa siviilien auttamiseen Israel-Palestiina-kriisissä

Apua kotinsa menettäneille perheille Pakistanissa

Suomen Lähetysseura auttaa katastrofirahastostaan Pakistanissa kotinsa menettäneitä perheitä ruoan ja perustarvikkeiden hankkimiseen.  Tuki kanavoidaan Lähetysseuran pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Pakistanin kirkon Peshawarin hiippakunnan kautta.

Jaranwalassa, Faisalabadin piirikunnassa, Punjabin maakunnassa Pakistanissa alkoi 16. elokuuta 2023 väkivallan aalto koskien aiheetonta Koraanin häpäisyepäilyä.

Tapahtuma johti siihen, että vihaiset väkijoukot polttivat noin 20 kirkkoa, ja yli 125 kristityn perheen kotia tuhoutui tai vaurioitui pahoin Jaranwalassa. Monet näistä perheistä menettivät kaiken omaisuutensa ja kotinsa.

Yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 10 000 euron hätäavustuksen Suomen Lähetysseuralle Jaranwalan alueen kotinsa menettäneiden kristittyjen perheiden tukemiseksi Pakistanissa. Lähetysseura tukee perheitä käteisavustuksilla, joiden turvin perheet voivat hankkia ruokaa ja kodin perustarvikkeita kuten hygienia- ja keittiötarvikkeita sekä vaatteita.

Hätäapua Itä-Afrikkaan

Sinikeltaiseen ruudulliseen paitaan ja vihreään huiviin pukeutunut henkilö työskentelee keittiössä, ja hän pitää kädessään isoa puulastaa ja sekoittaa isoa kattilaa.
Jeanet Niyogusenga valmistaa lounasta 3 000:lle koululaiselle Kalobeyein pakolaisalueella sijaitsevassa peruskoulussa, ja KUA tukee.. Kalobeyein pakolaisleiri sijaitsee kuivuudesta kärsivällä alueella Luoteis-Keniassa lähellä Etelä-Sudanin rajaa. Kuva: Antti Yrjönen / Kirkon Ulkomaanapu
YKN myönsi 33 700 euron hätäavustusta Kirkon Ulkomaanavulle käytettäväksi Itä-Afrikan ruokakriisin aiheuttaman hädän helpottamiseen.

Pahin kuivuus neljään vuosikymmeneen on saanut Itä-Afrikan luisumaan nälänhädän partaalle.  Itä-Afrikan alueella 37 miljoonaa ihmistä kärsii välittömästä ruoanpuutteesta.  Viiden epäonnistuneen sadekauden seurauksena kuivuus on ollut alueella pahempi kuin aikaisemmin. Suurin osa karjasta on kuollut, ja ihmiset ovat menettäneet säästönsä ja toimeentulonsa.

Kuivuuden tuomaa kriisiä pahentaa ruokatarvikkeiden hintojen nousu. Myös vesi sekä bensiini ovat kalliimpia kuin koskaan.

Maailman ruokaohjelman WFP:n mukaan esimerkiksi Somaliassa 1,5 miljoonaa alle 5-vuotiasta lasta kärsii akuutista aliravitsemuksesta, ja yli miljoona ihmistä on joutunut jättämään kotinsa nälkäkriisin vuoksi.

Sateet ovat nyt alkaneet, mutta ne ovat tulleet rankkasateina. Tilanteen uskotaan pahentuvan sateiden jatkuessa, sillä tulvat ovat tuhonneet satoja ja vaikeuttavat kotieläinten laiduntamista.

Tampereen seurakuntayhtymän avustuksella Kirkon Ulkomaanapu jakaa Somaliassa, Keniassa, Etelä-Sudanissa ja Ugandassa perheille ruoka-apua ja perustarvikkeita. Tämän lisäksi perheet saavat käteisavustuksia, joiden avulla he voivat hankkia muun muassa lääkkeitä ja ruokatarvikkeita.
Tämän lisäksi KUA tukee perheiden toimeentuloa lasten koulunkäymisen takaamiseksi.

Sinäkin voit auttaa

Kirkon Ulkomaanavun ja Lähetysseuran hätäapukeräykseen voi osallistua lahjoittamalla katastrofirahastoon.