Uutiset 2023

20.10.2023 11.31

Tilataideteoksella Vanhan kirkon tapulissa muistetaan edesmenneitä pyhäinpäivän viikolla

Pyhäinpäivän viikoksi 30.10.–3.11. keskustan Vanhan kirkon kellotapuliin rakennetaan tilataideteos.

Vanha kirkko ja Tampereen kaupunkinäkymää pohjoiseen päin.
Kuva Hannu Jukola

– Teokseen ripustetaan kuolleiden muistoksi villalankoja, joiden päähän on kiinnitetty tyhjä valkoinen paperiliuska. Siihen voi kirjoittaa edesmenneen läheisen nimen tai muun viestin. Ajatuksena on kutsua tamperelaisia rakentamaan yhteisöllistä taideteosta ja pysähtymään hetkeksi elämän rajallisuuden äärelle, kertoo Vanhan kirkon pappi Olli Viljakainen.

Muistamisen lisäksi teoksen ajatuksena on lähestyä pyhäinpäivän perinnettä – vuoden aikana kuolleiden läheisten nimien lukua kirkossa – uudella tavalla, tilataideteoksen muodossa.

Tamperelaiset voivat osallistua teoksen tekoon rakennusviikolla 23.–27.10., jolloin teokseen tulevat sadat puuvillalangat kiinnitetään tapulin kattoon.

Villalankojen lisäksi tilataideteos koostuu kahdesta muusta elementistä.

Tapulin seinälle tulee tamperelaisen sarjakuvapiirtäjän Jiipu Uusitalon tekemä kookas kanvaasi.

– Vierailijat voivat täydentää teosta kirjoittamalla siihen surun ja kaipauksen sanoja. Tilan äänimaisema syntyy tapulin kellokoneiston tikityksestä. Kello on teosta varten mikitetty, jotta ajan kulumisen voi kuulla tilassa selvästi, kertoo Viljakainen.

Tampereella kuolee vuosittain noin 1700 ihmistä.

Tilataideteoksen tekoon voi osallistua 23.–27.10. ma–ke klo 12–15 ja to–pe klo 15–18.

Valmista teosta voi käydä katsomassa pyhäinpäivän viikolla 30.10.–3.11. ma–to klo 16–19 ja pe klo 16–20. Tapulilla on mehutarjoilu ja mahdollisuus keskusteluun.