Uutiset 2023

11.12.2023 14.28

Tulen ja valon joulu koetaan Kalevan kirkossa kahdesti lauantain aikana

Elämyksellinen Tulen ja valon joulu koetaan tänäkin vuonna Kalevan kirkossa. Tapahtuma järjestetään lauantaina 16. joulukuuta kaksi kertaa saman illan aikana, kello 18 ja kello 21. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Kalevan kirkon sisätiloissa seinille heijastettu valoja.
Näyttävä Tulen ja valon joulu on Kalevan kirkossa jo perinne. Arkistokuva vuodelta 2019. Kuva: Hannu Piirainen

Tulen ja valon joulu yhdistää joulun perinteistä sanomaa ja nykytekniikkaa luovalla tavalla. Illan aikana Kalevan kirkon korkeille seinille heijastetaan videokuvaa, samalla kun joulun tarinaa kerrotaan draaman keinoin. Mukana on musiikkia, tanssia ja tulitaidetta.

Tapahtuman järjestelyistä vastaa Tampereen ev.lut. seurakunnissa toimiva Uusi Verso -yhteisö, josta mukana on nelisenkymmentä ihmistä. Tulitaidetta tapahtumassa esittävät KorentoArt-yhdistyksen tulitaiteilijat.

Uuden Verson pastori Ralf-Eerik Friman kuvaa tapahtumaa ainutlaatuiseksi Suomessa.

– Tulen ja valon joulussa yhdistetään eri taidemuotoja ja punotaan uniikki kokonaisuus, jossa hyödynnetään Kalevan kirkon ainutlaatuista tilaa. Tällaista on mahdoton tehdä missään muualla Suomessa, sanoo Ralf-Eerik Friman.

Tulen ja valon joulu on poikkeuksellinen myös sen vuoksi, että se vetoaa ihmisiin, jotka eivät tavanomaisesti käy kirkossa. Taiteelliset elementit ja elämyksellisyys eivät kuitenkaan ole Frimanin mukaan itsetarkoituksellisia, vaan ne ovat osa tapahtuman hengellisyyttä.

– Tulen ja valon joululla on hengellinen päämäärä, kerromme Jeesuksesta ja joulun sanomasta, sanoo Friman.

Tänä vuonna kerrottava tarina kietoutuu toivon teeman ympärille. Frimanin mukaan ajassamme on suuri tarve toivon ajatuksille.

– Sekä maailmantilanne että arjessa kohdattavat asiat voivat helposti viedä meiltä toivon. Tahdomme viestiä sitä, että on olemassa todellista toivoa, joka on enemmän kuin toiveajattelua.

Tulen ja valon joulu on osa Tampereen ev.lut. seurakuntien Toivon vuoden ohjelmaa. Toivon vuosi huipentuu Kirkon juhliin Tampereella toukokuussa 2024.

Aamulehti striimaa kello 21 alkavan Tulen ja valon joulu -tapahtuman suorana Aamulehden tilaajille. Tallenne on katsottavissa viikon ajan.

Tulen ja valon joulu Kalevan kirkossa la 16.12.2023 kello 18–19.15 ja kello 21–22.15. Vapaa pääsy.