Uutiset 2023

1.11.2023 11.46

Vatialan kappelit suljetaan kahdeksi vuodeksi joulukuun alussa

Vatialan siunauskappeli Vatialan hautausmaalla suljetaan sisäilmaan liittyvien ongelmien vuoksi joulukuun alussa. Tulevan peruskorjauksen vuoksi kappelit ovat pois käytöstä yli kahden vuoden ajan.

Vatialan ison kappelin alttariseinälle on ripustettu suuri, minimalistinen puuristi.
Vatialan isoon kappeliin mahtuu 120 henkilöä. Kuva Aava Anttinen
Vatialan kappelin sisäilmaa selvittävä raportti valmistui lokakuun lopussa. Selvityksen perusteella Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymä päätti sulkea kappelirakennuksen molemmat kappelit odottamaan tilojen tulevaa peruskorjausta. Vatialan kappelirakennuksessa on kaksi kappelia, iso kappeli ja pieni kappeli.

Marraskuulle sovitut tilaisuudet toteutuvat normaalisti

Todettujen sisäilmaan liittyvien ongelmien vuoksi kappelien käyttö tilaisuuksissa, kuten siunauksissa ja hartauksissa päättyy 1.12.2023. Tämän jälkeen siunaukset toimitetaan Tampereen seurakuntien muissa kappeleissa ja kirkoissa Vatialan kappelin peruskorjauksen valmistumiseen asti.

Vatialan kappeleihin on suunnitellusti tulossa peruskorjaus, jonka on määrä alkaa alkuvuonna 2025. Kappelien ennakoitua aikaisempi sulkeminen mahdollistaa peruskorjauksen huolellisen suunnittelun.  Peruskorjaus koskee kappelirakennuksen kaikkia tiloja. Korjauksen toteutusvaihe kestää alustavasti noin vuoden, joten Vatialan kappeli olisi jälleen käytössä arviolta keväällä 2026.

Vatialan siunauskappelin julkisivulla ei ole yhtäkään ikkunaa, vain valettua betoniseinää.
Vatialan siunauskappeli on valmistunut vuonna 1960, ja sen on suunnitellut arkkitehti Viljo Revell. Iso ja pieni kappeli ovat samassa rakennuksessa. Kuva Aava Anttinen
Vatialan hautausmaa on Tampereen ev.lut. seurakuntien hautausmaa Kangasalan kaupungin alueella. Vatialan siunauskappeli on valmistunut vuonna 1960. Arkkitehti Viljo Revellin suunnittelema kappeli kuuluu Suomen modernin arkkitehtuurin tunnetuimpiin rakennuksiin.