Uutiset 2023

22.11.2023 16.55

Voimavararyhmäläisille uusi palvelu

Voimavararyhmät ovat ryhmämuotoista kuntouttavaa työtoimintaa, jota Tampereen seurakunnat toteuttaa eri puolilla kaupunkia. Asiakkaina on pitkään työttömänä olleita henkilöitä, joita on tuettu eri keinoin vuodesta 2019 alkaen.

Nuorimies seisoo pöydän ääressä kokoustilassa ja pyyhkii pöytää.
Voimavararyhmässä toiminut Janne oli kehittämässä uutta palvelua ja on nyt seurakuntien talolla kokoustilojen siivoustehtävissä. Kuva Merja Kerttula
Nyt voimavararyhmien asiakkaat ovat ideoineet uuden palvelun, jossa toimintaan liitetään TET-päiviä eli työelämään tutustumista. Toimintaa tehdään työparimallilla.

Paikkoja on löytynyt asiakkaiden kiinnostuksen mukaan muun muassa Ruokapankilta, Kierto-ravintolasta, Marhaban-toimintakeskuksesta, Vanhalta kirkolta, seurakuntien talolta ja Mummon Kammarista.

Kaksi voimavararyhmässä mukana olevaa ja ideaa kehitellyttä henkilöä ovat Sirpa ja Janne. He ovat olleet voimavararyhmissä useaan otteeseen ja saaneet niistä apua esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja kotoa lähtemiseen. TET:n aikana he ovat olleet muun muassa avustamassa Kierto-ravintolassa ja Vanhalla kirkolla ja he ovat juuri aloittaneet seurakuntien talolla kokoustilojen siivoustehtävissä.

— Tämä malli, jossa ei tarvitse olla yksin, vaan mennään pareina uusiin kohteisiin, on hyvä, Sirpa ja Janne kertovat.

Molemmat arvostavat voimavararyhmiä myös siinä, että niiden myötä on mahdollisuus saada yksilöllistä tukea itselle.

— Koen tämän myös pehmeänä laskuna esimerkiksi työkokeiluun. Nyt meillä on kaksi päivää viikossa toimintaa, kun aiemmin oli vain kerran viikossa. Työkokeilussa pitää sitten osallistua jo 4-5 päivään, Sirpa miettii.

Toisten auttaminen kiinnostaa

— Ajattelen, että voisin jatkossa lisätä päiviä vaikka toimien vertaisohjaajana tai kokemusasiantuntijana. Omien kokemusten kautta on oppinut, mikä toimii, Janne miettii.

Palvelua  seurakunnilta tilaa Pirkanmaan hyvinvointialue.

Yhteystiedot ja lisätietoavoimavararyhmistä  löytyy täältä:

Voimavararyhmät - Tampereen seurakuntayhtymä