rss Uutiset 2024

9.2.2024 16.00

Ekopaasto liittyy kristilliseen paastoperinteeseen

Tuhkakeskiviikkona alkaa suuri paasto. Laskiaisesta alkava, seitsemän viikkoa kestävä paastonaika on erityisesti valmistautumista pääsiäiseen. Ekopaasto puolestaan on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon, Kirkon ulkomaanavun ja Suomen ympäristökeskuksen ja useiden järjestöjen aloittama hanke.

Naisen otsaan on piirretty tuhkalla risti.
Tuhkakeskiviikon messussa pappi voi tehdä seurakuntalaisen otsaan tuhkalla ristin ja lausua: ”Ota vastaan katumuksen merkki". Kuva Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio
Laskiaistiistain jälkeinen tuhkakeskiviikko 14. helmikuuta aloittaa pääsiäistä edeltävän 40 päivän paastonajan, joka päättyy pääsiäissunnuntaina 31. maaliskuuta.

Tuhkakeskiviikkona ihmisen otsaan voidaan piirtää tuhkalla risti, joka symboloi katumusta.

Tuhkakeskiviikko on saanut nimensä 1000-luvulla alkaneesta tavasta sirotella paastonajan aluksi ylleen tuhkaa katumuksen ja parannuksen merkiksi.

Ekopaasto rohkaisee kokeilemaan kohtuutta

Ekopaaston tavoitteena on, että paastoaja luopuu elämänsä mukavuuksista koko luomakuntaa ajatellen. Mahdollisuuksia ovat esimerkiksi luopuminen turhasta kulutuksesta, autoilun vähentäminen ja oman hiilijalanjäljen pienentäminen.

Vuoden 2024 Ekopaastossa kierrätetään viime vuonna hyväksi havaittua teemaa: ”Arjen tekoja, toivon sanoja.” Ekopaastoa vietetään 14. helmikuuta – 30. maaliskuuta.

Valtakunnallisessa kampanjassa innostetaan liittymään pääsiäispaastoon. Arkkipiispa Tapio Luoma sanoo: ”Meistä jokainen voi osaltaan olla mukana hillitsemässä ilmastonmuutosta ja lievittämässä ilmastoahdistusta, omaansa tai muiden.”

”Tänäkin vuonna haastamme myös sinut mukaan: jaa somessa omia arkisia toivon tekoja ja sanoja ja kerro, millä arjen teolla sinä rakennat toivoa.”

Esiin nostetaan myös toivon ja yhteisöllisyyden merkitys.

”Vetäytyminen ja hiljentyminen voivat hoitaa ja rauhoittaa mieltä, ja sitä kautta herättää toivon. Silti paasto ei ole vain sisäänpäin kääntymistä, vaan oman toiminnan pohtiminen ja luopumisen opetteleminen voivat hyödyttää myös lähimmäistä ja luomakuntaa. Lopulta todella merkitsevät asiat elämässä syntyvät Jumalan armosta, meille rakkaista ihmisistä ja meitä ympäröivän luomakunnan rikkaudesta.”

Paastokalenterista tukea ja virikkeitä paaston viettoon

Talvisen mäntymetsäisen jyrkänteen päällä seisoo nainen kuvaamassa maisemaa.
Ekopaasto rohkaisee kokeilemaan kohtuutta ja vahvistamaan luon- tosuhdetta. Kuva: Petri Jauhiainen
Paastokalenterin ensimmäinen luukku aukeaa laskiaistiistaina 13.2.2024. Viimeinen luukku aukeaa pääsiäismaanantaina 1.4.2024. Kalenterin 49 luukussa nostetaan paastoon, rukoukseen, hiljentymiseen ja hengellisyyteen, luopumiseen, oikeudenmukaisuuteen ja lähimmäisenrakkauteen liittyviä teemoja.

Ekopaastoa voi seurata somessa tunnisteella #ekopaasto. Vinkkejä esimerkiksi kestävämpään ruokavalioon tai energian säästämiseen löytyy myös osoitteesta ekopaasto.fi.