rss Uutiset 2024

18.10.2024 10.30

Ekumeenisella vastuuviikolla nostetaan yhdenvertaisuuden teemaa

Ekumeeninen vastuuviikko on kaikkien kirkkojen ja kristillisten seurakuntien yhteinen ihmisoikeus- ja vastuullisuuskampanja. Vastuuviikkoa vietetään 20.─27. lokakuuta teemalla Luotuja Jumalan kuvaksi.

Marhabanissa aikaa viettävät Nasared, Sindy ja Clayds vilkuttavat iloisesti.
Nasared Santamaria, Sindy Madona Amaris ja Cladys Amaris kuvattuina Tyttöjen päivän taideteokseen Marhaban-keskuksessa. Kuva Hannu Jukola
Vuoden 2024 vastuuviikko jatkaa Agenda 2030 -ohjelman seuraamista, keskittyen tällä kertaa kestävän kehityksen 10. tavoitteeseen, joka on eriarvoisuuden vähentäminen.

Vastuuviikkoa koordinoi Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN), joka on kirkkojen ja kristillisten järjestöjen yhteistyöelin.

Järjestö avaa tiedotteessaan vastuuviikon teemaa seuraavasti: Olemme kaikki luotuja Jumalan kuvaksi, kukin omalla tavallamme. Tämä tarkoittaa sitä, että kukaan ei ole toista parempi tai arvokkaampi. Silti ihmisiä syrjitään eri perustein, niin rakenteellisella kuin yksilötasolla. Mutta kristityt ja kirkot voivat olla muutostekijöitä. Kaiken muutoksen takana on ensin itsetutkiskelu ja parannuksen teko.  Sen jälkeen voidaan lähteä opastamaan ja kannustamaan muita positiiviseen muutokseen.

Vastuuviikko Tampereella

Tampereella järjestetään YK:n päivänä torstaina 24. lokakuuta 2024 rauhanseminaari ja rauhankävely. Kävelyn ja seminaarin teemana on yhdessä elämisen taito. Yhdessä eläminen edellyttää kunnioitusta, kuuntelemisen taitoa ja halua rakentaa siltoja erilaisten ihmisten välille.

Rauhanseminaarin tavoitteena on miettiä kunnioittavaa vuoropuhelua ja uskontojen keskinäistä rinnakkaiseloa kaupungissa ja kouluissa. Rauhanseminaari toteutetaan yhdessä Uskot-foorumin kanssa