rss Uutiset 2024

2.5.2024 12.30

Kirkon juhlat: 2 100 kuorolaista laulaa Tampereen Keskustorilla

Kirkon juhlat on musiikin suurta juhlaa. Musiikkitapahtumia festivaalien aikana yli kolmekymmentä; ohjelmassa on paitsi konsertteja, myös työpajoja ja musiikillisia tapahtumia lapsille.

Sadat laulajat pitävät nuotteja käsisään ja laulavat.
Messias-kuoro Helsingin tuomiokirkon rappusilla. Kuva Pentti Mansukoski / Kirkon kuvapankki
Runsas musiikkiohjelma on luonnollinen osa Kirkon juhlia, sillä perinteikäs kirkkomusiikkitapahtuma Kirkon musiikkijuhlat sulautuu tänä vuonna osaksi uutta festivaalitapahtumaa.

Eniten Kirkon juhlilla huomiota tulee herättämään suurkuoro, joka on koottu seurakuntien kuoroista ympäri Suomen. Kuorossa on mukana peräti 2 100 laulajaa, heistä lapsia ja nuoria on noin 300.

– Näin suuren kuoron esiintyminen on aivan erityinen tapahtuma, sanoo Kirkkohallituksen musiikin asiantuntija Teija Tuukkanen, joka vastaa Kirkon juhlien musiikkiohjelmasta.

Suurkuoro nähdään – ja kuullaan – Tampereen Keskustorilla kahdesti. Perjantaina 17.5. kello 18.30 kuoro tahdittaa laulullaan konserttia, jossa kuullaan kaikkein tunnetuimpia ja lauletuimpia hengellisiä suosikkilauluja. Ohjelmistossa kuullaan mm. Kesäpäivä Kangasalla, Suomen laulu ja Händelin Messias-oratorion Halleluja.

Sinfoniaorkesteri säestää päätösmessun

Toisen kerran suurkuoroa pääsee kuulemaan sunnuntaina 19.5. kello 12 alkavassa juhlien päätösjumalanpalveluksessa. Juhlille on tilattu 11 uutta sävellystä, jotka kaikki lauletaan messussa. Orkesterina toimii Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri.

– Juhlien päätösmessu on poikkeuksellinen, sillä sinfoniaorkesteri säestää koko messun, liturgiaa myöten. Tiedossani ei ole, että näin olisi aiemmin Suomessa tehty, kertoo Tuukkanen.

Kuorolaisten näkyvyys ja kuuluvuus Kirkon juhlilla ei jää vain näihin kahteen suurkuoron esiintymiseen, vaan juhlien aikana on luvassa myös kuorojen yllättäviä pop up -esiintymisiä kaupungin keskustan alueella.

– Tamperelaiset pääsevät monessa tilaisuudessa mukaan laulamaan kuoron kanssa. Koska kuorolaisia osallistuu Kirkon juhlille näin paljon, myös yleisön joukossa tulee olemaan paljon kuorolaisia. Tämä merkitsee sitä, että Keskustori on täynnä laulavaa yleisöä.

Kirkon juhlien musiikkitapahtumat ja konsertit

Katso Kirkon juhlien koko ohjelma täältä: www.kirkonjuhlat.fi