rss Uutiset 2024

7.5.2024 11.21

Kirkon juhlat: Janne Salmenkankaan säveltämä Maria-oratorio kuullaan Kirkon juhlilla

Kirkon juhlat: Yksi Kirkon juhlien säveltäjänimistä on Harjun seurakunnan kanttori Janne Salmenkangas. Hän säveltämänsä Maria-oratorio saa nyt jo kolmannen esityksensä.

Sanna Ketola laulaa vahvasti tulkiten. Janne Salmenkangas pianon ääreessä ja Elisa af Hällström vieressä tunnelmassa mukana.
Maria-oratorio säveltäjä Janne Salmenkangas pianon ääreessä ja oratorion kirjoittaja Elisa af Hällström (vas.)vieressä. Sanna Ketola (oik.) laulaa Marian vaativan osan.
Maria-oratorio on fiktiivinen teos, jossa näkökulma on ensisijaisesti Jeesuksen äidin. Maria esitetään Kirkon juhlilla Aleksanterin kirkossa 18.5. kello 18. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Janne Salmenkangas kertoo olevansa erityisen onnellinen siitä, että Maria-oratorio saa nyt jo kolmannen esityksensä. Iloon on syytä, varsinkin kun oratorion ensimmäistä esitystä jouduttiin koronapandemian aikana odottamaan yli kaksi vuotta.

Maria-oratorio piti esittää alkujaan maaliskuussa 2020.  Vielä kaksi viikkoa ennen esitystä harjoiteltiin, mutta sitten kaikki piti perua. Esitystä siirrettiin puolen vuoden päähän neljä kertaa, vasta viides kerta toden sanoi. Teos kantaesitettiin Pispalan kirkossa 14.5.2022, kertoo Salmenkangas.

Tämän jälkeen Maria-oratorio on esitetty myös Pirkkalan kirkossa keväällä 2023. Aamulehden musiikkikriitikko Harri Hautala antoi arviossaan esitykselle neljä tähteä. ( "Uusi kirkkomusiikkiteos on aina tapaus" AL 13.3.2023 )

”Janne Salmenkankaan sävelkieli nousee Mariassa tonaalisen musiikin pitkästä perinteestä kuten klassismista ja romantiikasta niitä harkitusti uudemmilla sävyillä maustaen. Orkesteriosuus on parhaimmillaan uusklassisen kuulas, valoisa ja ilmava.” (Harri Hautala/AL 13.3.2023).

Rauhan rukous on ajankohtainen sävellys

Perjantaina 17.5. kuullaan Tuomiokirkossa Salmenkankaan säveltämä Rauhan rukous osana Kanttorikuoron iltakonserttia.

Rauhan rukous on Salmenkankaan sävellys vuodelta 2023. Yhdeksänminuuttinen teos on Suomen Kanttorikuoron 75-vuotisjuhlavuoden tilausteos. Jo teoksen nimi kertoo, että aihe on hyvin ajankohtainen.

– Ajatus Rauhan rukouksesta syntyi, kun sotauutiset alkoivat kuulostaa arkipäiväisiltä. Siitä heräsi avuttomuuden ja voimattomuuden tunne ja halu tehdä enemmän rauhan hyväksi. Voin ainakin omalla sävelkielelläni rukoilla rauhan puolesta, kertoo Salmenkangas.

Rauhan rukous esitetään suomen, pohjoissaamen ja inarinsaamen kielillä. Suomen Kanttorikuoron myöhäisillan konsertti alkaa Tuomiokirkossa perjantaina 17.5. kello 22.30. Kuoroa johtaa Markus Yli-Jokipii. Konserttiin on vapaa pääsy.

Henkilökuva Janne Salmenkangas.
Baritoni Janne Salmenkangas myös laulaa itse sekä Suomen Kanttorikuorossa että säveltämässään Maria-oratoriossa, jossa hän laulaa Jeesuksen roolin. Kuva Ville-Veikko Heinonen

Myös päätösmessussa Salmenkankaan teos

Kirkon juhlat päättyvät messuun Keskustorilla  sunnuntaina 19.5., ja silloinkin yksi päätösmessuun tilatuista sävellyksistä on Salmenkankaan käsialaa.

Vilkkaan viikonlopun päätteeksi Salmenkangas pääsee lopulta sunnuntaina myös kuuntelijan rooliin. Kirkon juhlien kello 12 alkavassa päätösmessussa lapsikuoro esittää Salmenkankaan säveltämän Helluntailaulun.

Kotisivu: jannesalmenkangas.com