rss Uutiset 2024

18.5.2024 15.13

Kirkon juhlat: "Pitää valita toivo" – keskustelemassa Tapio Luoma ja Annika Saarikko

Arkkipiispa Tapio Luoma ja kansanedustaja, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko keskustelivat Kirkon juhlilla Tampereella arvoista, politiikasta ja hyvän elämän eväistä.

Tapio Luoma ja Annika Saarikko istumassa tuoleilla Tampereen tuomiokirkon alttarin edessä.
Arkkipiispa Tapio Luoma ja kansanedustaja, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko keskustelivat Kirkon juhlilla Tuomiokirkossa politiikasta, ihmisarvosta ja toivosta. Kuva: Hannu Jukola

Keskustelussa nousi esiin yhteiskunnan polarisaatio ja arvojen koventuminen, mutta myös mahdollisuus nähdä elämän hyviä puolia – ja kyky iloita niistä.

Samalla Saarikko nosti esiin myös sovinnon mahdollisuuden, valmiuden tehdä kompromisseja.

– Politiikkaa ei voi tehdä ilman arvoja. Pitää olla luovuttamattomia arvoja, mutta myös kykyä sovittaa arvoja yhteen. Minusta on tullut kompromissien rakastaja, kertoi Saarikko.

Mikä on ihmisen arvo?

Politiikka on polarisoitunut, siirtynyt yhä enemmän poliittisiin ääripäihin, sekä meillä että muualla maailmassa. Luoma että Saarikko totesivat tämän vaikuttaneen poliittiseen keskusteluun ja siihen, miten ihmisistä puhutaan.

Arkkipiispa Luoma ilmaisi keskustelussa huolensa siitä, että ihmisistä puhutaan nykyisin usein pelkästään taloudellisen hyödyn näkökulmasta.

– Hyvin helposti tänä aikana puhutaan ihmisarvosta ihmisen tuottavuuden näkökulmasta, hyödyn ja tuotannon näkökulmasta, jolloin ihmisestä helposti tulee ikään kuin talouden rattaiden yksi osanen, sanoi Luoma.

Saarikko tunnisti arvojen koventuneen.

– Vähän rahan varjolla on lisääntynyt puhe, että ei tarvitsekaan välittää siitä, miten muilla menee. Ja se on vastoin pohjoismaisen mallin ideaa, sanoi Saarikko.

– Me kaikki tunnemme ihmisiä, jotka eivät ole saaneet elämässä hyviä kortteja.

– Tässä maassa on hirveästi ihmisiä, pienten lasten vanhempia, joiden rahat eivät millään meinaa riittää kaikkeen.

Kumpikin keskustelija piti suuressa arvossa peruskoulua, josta ei pidä tinkiä. Arkkipiispa toi myös esiin ammatillisen koulutuksen arvon ja arvostamisen puutteen. Luoma pohti, että yhteiskunnan polarisaation taustalla varsinkin Yhdysvalloissa voi olla katkeruutta siitä, että ammattikoulutusta ei arvosteta yhtä paljon kuin korkeakoulutusta.

”Pitää valita toivo”

Annika Saarikko totesi, että oppositiosta käsin olisi helppoa vain arvostella sitä, mitä Suomessa tehdään väärin, mutta asiat voi nähdä myös toisin.

– Pitää erikseen valita toivo, että jaksaa pysyä sen puolella. Tätäkin keskustelua käydään maailman onnellisimmassa maassa. Seitsemättä kertaa peräkkäin maailman onnellisimmaksi valitussa maassa, muistutti Saarikko.

Saarikko toivoi, että tämä muistettaisiin, ja huomattaisiin, mitkä kaikki asiat Suomessa ovat hyvin.

Tapio Luoma kysyi Saarikolta myös, miten tämä on selviytynyt kritiikistä, jota politiikassa, julkisessa tehtävässä, on joutunut kohtaamaan.

Saarikko kertoi, että politiikka ei ole hänelle koko elämä, vaan hänen elämässään on ihmisiä ja ystäviä, politiikka on hänen työnsä.

Tärkeä voimavara Saarikolle ovat omat lapset.

– Kun olen tullut kotiin, olen ollut kaivattu ja rakastettu.

Perheenlisäystä odottava Saarikko on luopumassa pian keskustan puheenjohtajuudesta. Häneltä on kysytty, mitä hän tekee perhevapaan jälkeen, ja tätä kysyi myös arkkipiispa.

– Suunnitelmani loppuvat suurin piirtein heinäkuulle, sanoi Saarikko.

Joskus tulevaisuudessa Saarikko haluaisi jälleen työskennellä jollakin tavalla Suomen hyväksi, mutta lähitulevaisuudessa hän aikoo keskittyä kolmen lapsen kasvattamiseen.

– Ei ole mitään tärkeämpää kuin onnistua siinä.

Arkkipiispa Tapio Luoman ja keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon keskustelu oli osa Kirkon juhlien 2024 ohjelmaa. Keskustelu käytiin Tampereen tuomiokirkossa lauantaina 18. toukokuuta 2024.