rss Uutiset 2024

17.5.2024 12.59

Kirkon juhlat: sunnuntain päätösmessua säestää sinfoniaorkesteri

Kirkon juhlien päätösmessu on poikkeuksellinen, sillä sinfoniaorkesteri säestää koko messun. Messussa kuullaan myös suurkuoron esittämänä juhlille tilatut sävellykset. Messussa saarnaa Tampereen piispa Matti Repo, eikä Tampereen ev.lut. seurakunnissa ole muita suomenkielistä messuja sunnuntaina 19.5.

Henkilökuva Matti Repo.
Päätösmessussa saarnaa Tampereen piispa Matti Repo, Kuva Jukka alminen
Suurkuoro nähdään – ja kuullaan – Tampereen Keskustorilla kahdesti. Kuoro tahdittaa myös perjantaina 17.5. kello 18.30 laulullaan konserttia, jossa kuullaan kaikkein tunnetuimpia ja lauletuimpia hengellisiä suosikkilauluja.

– Näin suuren kuoron esiintyminen on aivan erityinen tapahtuma, sanoo Kirkkohallituksen musiikin asiantuntija Teija Tuukkanen, joka vastaa Kirkon juhlien musiikkiohjelmasta.

Sinfoniaorkesteri säestää päätösmessun

Mustiin pukeutuneut sinfoniaorkesteri seisoo portaikoissa  ja heilla on jousisoittimeia käsissään.
Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri säestää Kirkon juhlien päätösmessun. Kuva Veli-Jussi Lietsala

Juhlille on tilattu 11 uutta sävellystä, jotka kaikki lauletaan messussa. Orkesterina toimii Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri, jota johtaa Kimmo Tullila.

– Juhlien päätösmessu on poikkeuksellinen, sillä sinfoniaorkesteri säestää koko messun, liturgiaa myöten. Tiedossani ei ole, että näin olisi aiemmin Suomessa tehty, kertoo Tuukkanen.

Messussa saarnaa Tampereen piispa Matti Repo, liturgina toimii Monika Viitala ja esirukouksessa mukana muun muassa Tampereen pormestari Kalervo Kummola.
Messu tulkataan viittomakielelle.

Messu vietetään Keskustorilla ja sitä voi myös seurata televisiostasuorana Yle TV1:ssä tai Yle Areenassa.

Myös Tampereen kaikki seurakunnat ovat mukana toteuttamassa Kirkon juhlien päätösmessussa eikä Tampereen ev.lut. seurakunnissa ole sunnuntaina muuta suomenkielistä messua.

Katso Kirkon juhlien koko ohjelma täältä: www.kirkonjuhlat.fi