rss Uutiset 2024

19.5.2024 14.04

Kirkon juhlat toi Tampereelle ennätysyleisön

Uusi kaupunkifestivaali Kirkon juhlat veti Tampereelle jättiyleisön viikonloppuna 17.-19. toukokuuta. Paikalla arvioidaan olleen ihmisiä yli 10 000. Kirkon juhlien ohjelman kantavana ajatuksena oli vahvistaa toivoa tulevaisuuteen. Juhlien teemana olikin “Toivon voimalla”.

Kirkon juhlien päätösmessua vietettiin sunnuntaina 19.5. Tampereen Keskustorilla. Kuva Hannu Jukola
Viikonlopun kestävän suurtapahtuman päälava sijaitsi Tampereen Keskustorilla, jonne oli lavan lisäksi rakennettu kuorokorokkeet yli tuhannelle kuorolaiselle.  Lisäksi tapahtumia järjestettiin  20 muussa paikassa ympäri Tampereen keskustaa.

Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Kirkkopäivät, Lähetysjuhlat ja Kirkon musiikkijuhlat yhdistettiin.  Tapahtumakonsepti toimi hyvin, sanoo kehityspäällikkö Jari Kupiainen Kirkkopalvelut ry:stä.

— Paikallinen yleisö ja vieraat ympäri Suomea nauttivat helteestä ja Keskustorin sekä kirkkojen ohjelmista. Palaute on ollut kiittävää sekä ohjelmasta että tapahtumapaikoista. Erityisesti Keskustorin tunnelma sekä lavajärjestelyt ja äänentoisto ovat saaneet paljon kiitosta.

Kirkon juhlien päätösmessua vietettiin sunnuntaina 19.5. Tampereen Keskustorilla. Kulkuetta johtaa Ilkka Koivu. Kuva Hannu Jukola
Keskustorin ohjelmanumeroita olivat muun muassa  2 100 kuorolaisen luotsaama Toivotuimpien hengellisten laulujen yhteislaulutilaisuus, Toivon biisit ja Sorin Sirkuksen esiintyminen urkumusiikin tahtiin.

Kirkon juhlien päätösmessua vietettiin sunnuntaina 19.5. Tampereen Keskustorilla. Messussa saarnasi Tampereen piispa Matti Repo, liturgina toimi Monika Viitala.

Kirkon juhlien päätösmessussa lavalla ovat (vas.) Antti Kulmala, Tampereen piispa Matti Repo ja Monika Viitala. Taustalla Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri ja kanttorikuoro. Kuva Hannu Jukola
Kirkon juhlat 2024 järjestivät Kirkkopalvelut, Kirkkohallitus, Suomen Lähetysseura, Suomen Kanttori-Urkuriliitto, Suomen Kirkkomusiikkiliitto ja Tampereen seurakunnat.

Kirkolliset kaupunkitapahtumat saavat jatkoa seuraavaksi Seinäjoella, jossa järjestetään 23.-25.5.2025 Kirkkopäivät.