rss Uutiset 2024

23.4.2024 11.30

Kymppileiri kutsuu tänäkin kesänä 10-vuotiaat leirille ja synttäreille

Kymppisynttärit ovat lapselle iso merkkipaalu ja juhlan paikka. Myös Tampereen seurakunnat juhlistaa vuonna 2014 syntynyttä ikäluokkaa.

Tänä kesänä Tampereella järjestetään peräti kaksi kahden yön leiriä Pättinniemessä. Molemmille leireille mahtuu 120 kymppivuotiasta. Seurakuntaan kuuluvat ovat saaneet henkilökohtaisen kutsun kymppileirille ja ilmoittautuminen leirille alkaa tiistaina 23.4. klo 12 kymppileirin verkkosivuilla. Leirille ovat tervetulleita kaikki vuonna 2024 kymmenen vuotta täyttävät, myös seurakuntaan kuulumattomat.

Kuva lasten leiriltä. Taustalla menossa lauluesitys ja katsomossa useita lapsia.
Tunnelmia vuoden 2022 kymppileiriltä. Kuva: Ilari Airikka

Leirit ovat hyvin suosittuja

Leirillä on kolme telttakylää, osa ohjelmista tapahtuu oman kylän kesken, mutta osa ohjelmista toteutetaan yhdessä koko leirin voimin. Leiri on hyvin ulkoilmapainotteinen, majoittuminen tapahtuu puolijoukkueteltoissa ja leiriläiset myös ruokailevat ulkona.

- Kymppileiri on monelle lapselle merkittävä ja muistoihin jäävä kokemus, sanoo yliopistopastori ja yhteisen kasvatuksen vs. johtaja Risto Korhonen.

- Pari yötä telttaleirillä kavereiden kanssa voi olla monelle kymppivuotiaalle ensimmäinen yö poissa kotoa.

Korhosen mukaan tavoitteena on, että leiri tarjoaa lapselle positiivisen kokemuksen seurakunnasta ja antaa mahdollisuuden kasvaa yhteisöllisessä ja turvallisessa ympäristössä.

Syyskuussa Särkänniemessä juhlitaan kymppisynttäreitä ja tähän tapahtumaan kutsu tulee myöhemmin kesällä.

Lapsia iloisella mielellä kesäisissä maisemissa.
Kymppileirillä ollaan pääosin ulkona. Kuva: Ilari Airikka

Tampereen kymppitoiminnan historia

Kymppitoiminnalla on pitkät perinteet Tampereella. Jo vuonna 1985 alettiin suunnitella seuraavalle vuodelle tapahtumia, joissa tavoitettaisiin kaikki kymppivuotiaat. Kymppisynttärit Tampereen jäähallissa kokosi yhteen noin 4000 juhlijaa sekä 10-vuotiaiden suurleiri Kurun Vaakaniemessä kokosi yhteen 250 leiriläistä. (Lähde: Nuori Tampere, Mikko Malkavaara, Tampereen ev.lut srk.yhtymä, 2013)

Kesän 2023 leirin videon voit katsoa täältä.