rss Uutiset 2024

28.5.2024 16.22

Limppu Witickin maalaus Lielahden kirkkoon

Limppu Witickin akryylimaalaus Jeesus pelastaa karitsan sijoitetaan Lielahden kirkkoon. Maalauksessa on näkyvillä vahva eläinoikeusnäkökulma. Siinä Kristus on kuvattu riisumassa orjantappurakruunua karitsalta.

Seinän edessä seisova nainen pitää edessään avointa kirjaa. Seinällä on rivi tauluja.
Limppu Witick on taiteilija, teologian maisteri ja Harjun seurakunnan seurakuntaneuvoston jäsen. Kuva Hannu Jukola
Laura ”Limppu” Witick tunnetaan akryylimaalauksista, joissa hän pohtii eläinten asemaa kristinuskossa.

— En ole koskaan käsittänyt, kuinka lammasvauva voi samaan aikaan olla luottavaisuuden, puhtauden sekä Jeesuksen viattoman uhrin vertauskuva, mutta silti nimenomaan pääsiäisenä on aika maksaa tuon uhriuden toteutumisesta, ja oikein kuluttaa karitsanlihaa perinteikkäänä nautintona sekä ylellisyytenä”, Witick kuvailee maalaustaan.
Limppu Witickin akryylimaalaus Jeesus pelastaa karitsan (2024)
— Maalaus toitottaa, ettei kristinuskoon vetoamalla voi puolustaa maailmaa tai lähimmäisiä tuhoavia rakenteita, haitallisia perinteitä, sillä kaiken keskiössä on rakkaus. Jumalan armoon kuuluu mahdollisuus ja velvollisuus muutokseen.

Sijoituspaikkana Lielahden kirkko on teokselle osuva, sillä Witick sai siellä inspiraation maalaukselle osallistuessaan paastonajan messuun huhtikuussa 2023.

Taideteosta juhlitaan sunnuntaina 2.6. klo 18 pidettävän Luomakunnan sunnuntain messun päätteeksi.

Lue Limppu Witickin haastattelu Silta-lehdestä 1/2024: Luotujen puolesta taiteen keinoin.