rss Uutiset 2024

14.6.2024 8.47

Marja Helanderin palkittu videoteos esillä Finlaysonin kirkossa

Finlaysonin kirkossa on tänä kesänä esillä saamelaisen valokuva- ja videotaiteilija Marja Helanderin palkittu teos. Helanderin lyhytelokuva Eatnanvuloš lottit eli Maan sisällä linnut on yksi Tampereen Finlaysonin alueella järjestettävän Finlayson Art Area -taidetapahtuman teoksista. Finlayson Art Area on avoinna 14.6.–25.8.2024.

Kaksi balettitanssijaa suomaisemassa.
Marja Helanderin lyhytelokuvassa Eatnanvuloš lottit – Maan sisällä linnut esiintyy kaksi nuorta saamelaista balettiopiskelijaa, Birit ja Katja Haarla. Kuva: Mauri Lähdesmäki
Marja Helanderin teosta pääsee katsomaan kirkon aukioloaikoina. Finlaysonin kirkko on avoinna kesän ajan maanantaista perjantaihin sekä sunnuntaisin kello 11–18.

Marja Helander (s. 1965) on käsitellyt taiteessaan saamelaisuutta niin oman identiteetin, kulttuurin kuin globaalien ongelmien teemojen kautta. Helanderin teokset näyttävät luonnon ja ihmisen kohtaamisten tuhoisat vaikutukset, mutta teoksissa on mukana myös huumoria.

Viime aikoina Helander on keskittynyt kokeellisiin lyhytelokuviin. Hänen teoksiaan on lukuisissa kokoelmissa Suomessa ja ulkomailla.

Kaksi ballerinaa Lapin maisemissa

Kokeellinen lyhytelokuva Eatnanvuloš lottit (2017) tutkii perinteisen saamelaisen elämäntavan ja modernin yhteiskunnan välistä ristiriitaa, sekä saamelaisalueiden omistajuuden taustalla piileviä kysymyksiä.

Eatnanvuloš lottit voitti Risto Jarva -palkinnon sekä kotimaisen kilpailun pääpalkinnon Tampereen elokuvajuhlilla vuonna 2018. Teos kuuluu Suomen Kansallisgallerian kokoelmiin.

Videoteoksessa kaksi ballerinaa tanssii Lapin maisemissa. Pääosassa ovat saamelaiset kaksoset, Birit ja Katja Haarla, jotka ovat myös tehneet teoksen koreografian. Elokuva on kuvattu Inarissa, Utsjoella ja Helsingissä.

Lyhytelokuvan on käsikirjoittanut, ohjannut ja tuottanut Marja Helander. Elokuvan on kuvannut ja leikannut Mauri Lähdesmäki. Teos on kestoltaan 10 minuuttia 40 sekuntia.

Finlaysonin kirkossa teos esitetään ilman ääntä. Finlayson Art Arean Minicinemassa teos on mahdollista katsoa äänen kanssa; musiikin teokseen ovat säveltäneen Wimme Saari ja Tapani Rinne.

Finlayson Art Area järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2015. Tapahtuman tuottaa Grafiikanpaja Himmelblau. Taidenäyttelyihin on vapaa pääsy.

Finlaysonin kirkko on mukana Finlayson Art Area -tapahtumassa nyt viidettä kertaa. Ensimmäisellä kerralla vuonna 2020 kirkossa oli esillä Henrietta Lehtosen videoteos Infant.

Aiemmin Finlaysonin kirkossa nähdyt teokset:

• Henrietta Lehtonen: Infant/Neonato (1995)
2021
  • Laura Kuusa: Voitan koko maailman, mutta en sinua, Emma – An Ordinary Child (2015)
  • Fanni Niemi-Junkola: The Trainer – Kouluttaja (2020)
  • Minna Suoniemi: Äitiä/Mothering (2023)
Finlayson Art Area (FAA): finlaysonartarea.fi