rss Uutiset 2024

22.5.2024 14.38

Pispalan kirkolle mehiläisiä, tervetulojuhla sunnuntaina

Pispalan kirkolle saadaan tällä viikolla kaksi mehiläisyhdyskuntaa. Mehiläisten tervetulojuhlaa vietetään sunnuntaina 26.5. messun jälkeen, jolloin mehiläiset siunataan työhönsä.

Kukkaketo_Aarne-Ormio
Kuva: Aarne Ormio

Messu Pispalassa alkaa kello 11, ja mehiläisten tervetulojuhla Pispalan kirkon yläpihan parkkipaikalla alkaa messun jälkeen, noin kello 12.15.  Mehiläistarhan siunaa Harjun seurakunnan kirkkoherra Tero Matilainen.

Tilaisuudessa esiintyy Yhden Joukon yhtye. Yhtyeen kantava voima, Jouko Mäki-Lohiluoma, pitää tapahtumassa myös puheen.  Mäki-Lohiluoma kuuluu Harjun seurakunnan ympäristötyöryhmään ja on mehiläistarhahankkeen idean isä.

Juhlan jälkeen nautitaan kesäiset kirkkokahvit. Riitta Salo Pirkka-Hämeen mehiläishoitajat -yhdistyksestä esittelee mehiläisyhdyskunnan toimintaa ja hunajan tuotantoa.

Tampereella mehiläispesiä on mm. Tampere-talon ja Koskikeskuksen katoilla. Pispalan kirkon mehiläisyhdyskuntien jäsenet ovat ensimmäiset mehiläiset Tampereen seurakuntien palveluksessa. Mehiläisten tuottamaa hunajaa tulee myyntiin syksyllä.