rss Uutiset 2024

17.6.2024 15.18

Pyynikin kirkkopuisto vihittiin hautausmaakäyttöön 240 vuotta sitten

Pyynikin kirkkopuiston hautausmaan perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 240 vuotta. Kirkkopuistossa ja Tampereen seurakuntien hautausmailla järjestetään kesän aikana opastettuja hautausmaakierroksia.

Muistokivi ja sen taustalla tammen oksia.
Pyynikin kirkkopuistoon kuuluvat Aleksanterin kirkon edustalla oleva muotopuutarha sekä vanha puistomainen hautausmaa. Kuva: Juha-Pekka Aaltonen
Pyynikin kirkkopuisto on tamperelaisten ensimmäinen hautausmaa, joka vihittiin hautausmaakäyttöön vuonna 1784. Hautausmaalle on haudattu kaikki Tampereen ensimmäiset asukkaat käsityöläisistä pormestareihin.

Ensimmäisenä hautausmaalle haudattiin 20.6.1784 isorokkoon kuollut yhdeksänvuotias rengin tytär Ulrika. Tieto hänen hautapaikkansa sijainnista sekä haudalla ollut puinen muistomerkki ovat kadonneet aikojen saatossa.

Kirkkopuistossa on tänä päivänä noin 200 haudaksi tunnistettavaa paikkaa. Vanhimmat säilyneet muistomerkit ovat 1810-luvulta.

Opastetuilla kiertokävelyillä tutustutaan Tampereen hautausmaihin

Opastetut kiertokävelyt Tampereen seurakuntien hautausmailla alkavat juhannuksen jälkeen. Kesän ensimmäinen opastettu kävelykierros Pyynikin kirkkopuistossa on 26. kesäkuuta. Hautausmaaopastuksia on puistossa kesällä keskiviikkoisin 26.6.–21.8. kello 18–20. Kierroksille lähdetään Aleksanterin kirkolta. Opastuksen alussa on lyhyt hartaushetki.

Pyynikin kirkkopuiston lisäksi opastuksia järjestetään Kalevankankaan, Lamminpään ja Messukylän hautausmailla sekä Kangasalla Vatialan hautausmaalla. Opastukselle ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, ja ne ovat osallistujille maksuttomia.

Kalevankankaan hautausmaalla opastettuja kiertokävelyitä on kesällä torstaisin ja sunnuntaisin. Opastuksia järjestetään sunnuntai-iltapäivinä 30.6.–21.7. kello 14–16. ja torstai-iltoina 4.7.–22.8. kello 18–20. Kierrokset lähtevät isolta kappelilta. Opastuksen alussa on lyhyt hartaushetki.

Kalevankankaalla on lisäksi kynttiläopastus torstaina 29.8. klo 20–21.30. Kynttiläopastus lähtee pääportilta.

Lamminpään hautausmaan opastukset järjestetään 27.6., 11.7., 25.7., 8.8. ja 22.8. kello 18–20. Kierrokset alkavat hautausmaan pääportilta ja päättyvät lyhyeen hartaushetkeen.

Messukylän hautausmaakierroksille lähdetään vanhalta kivikirkolta keskiviikkoiltoina 26.6., 10.7., 24.7., 7.8. ja 21.8. Kierros kuljetaan kello 18–20, ja sen alussa on lyhyt hartaushetki.

Kangasalan Vatialan hautausmaalla opastettuja kierroksia on 3.7., 17.7., 31.7., ja 14.8. kello 18–20. Kierroksille lähdetään Vatialan kappelilta.

Tampereen ev.lut. seurakunnat järjestää opastetut hautausmaakierrokset yhteistyössä Tampereen Matkailuoppaat ry:n kanssa.

Lisätietoja kirkkopuistosta:
pyynikinkirkkopuisto.fi

Tampereen seurakuntien verkkosivu Pyynikin kirkkopuistosta pohjautuu Reijo Rinteen Tampereen seurakunnille antamiin tietoihin. Reijo Rinteen oma verkkosivu kirkkopuistosta: aleksanterinkirkkopuisto.fi

Lisätietoja hautausmaaopastuksista:
tampereenseurakunnat.fi/hautausmaaopastukset

Lisätietoja Tampereen seurakuntien tapahtumista:
tampereenseurakunnat.fi/tapahtumat
tampereenseurakunnat.fi/kesa