rss Uutiset 2024

30.4.2024 14.15

Rock ikoneita ja musiikkia – seurakunnat mukana Museoiden yössä

Museoiden yötä vietetään Tampereella lauantaina 4. toukokuuta kello 18–24.

Tampereen piirretty siluetti, oksalla istuu yöllinen pöllö.

Museoiden yön juuret ovat keskieurooppalaisissa La Nuit des Musées/Lange Nacht der Museen -museotapahtumissa. Illan ja yön aikana museot tarjoavat näyttelyiden lisäksi myös erikoisohjelmaa. Ohjelmassa on tänä vuonna kaksi kirkkokohdetta.

Rock Ikonit Kalevan kirkossa

Ville Juurikkalan Rock Ikonit valokuvanäyttely on avoinna Kalevan kirkossa kello 18–22. Juurikkalan vangitsevat kuvat kansainvälisistä ja suomalaisista rock-tähdistä heräävät eloon Museoiden yönä. Mukana on kuvia legendaarisista tähdistä kuten Slash (Guns N’ Roses), Steven Tyler (Aerosmith) ja Chester Bennington (Linkin Park). Kotimaisista esillä mm. Jonne Aaron, Olli Herman, Michael Monroe, Suvi Teräsniska, Lauri Tähkä ja Ville Valo.

Yöllisessä Kalevan kirkon salissa on Rock ikonit -valokuvanäyttely.
Rock Ikonit -näyttelyn kuvissa on ihmisiä ja idoleita. Jokainen ihminen on Jumalan kuva ja pyhä, rosoineenkin. Pyhä tulee kuvissa lähelle yllättävällä tavalla, kertoo valokuvaaja Ville Juurikkala.

Musiikkia ja esittelykierroksia Tuomiokirkossa

Tuomiokirkko on avoinna Museoiden yönä kello 18–22. Tuomiokirkon urkuri Esa Toivola soittaa kirkkosalissa urkumusiikkia tasatunnein 18–20. Musiikkiesitysten välissä järjestetään yleisöopastuksia kello 18.30, 19.30 ja 20.30.

Tapahtumiin on vapaa pääsy.

Museoiden yön ohjelma