rss Uutiset 2024

4.6.2024 12.20

Tampereen tiekirkkoihin voi tulla niin hiljentymään, ihailemaan arkkitehtuuria kuin leikkimäänkin

Kirkot ympäri Suomen tarjoavat ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua historiaan, arkkitehtuuriin ja kulttuuriin. Tiekirkot ovat rauhallisia ja toisenlaisia taukopaikkoja, joissa voi pysähtyä matkaa tehdessä. Aleksanterin kirkko ja Finlaysonin kirkko Tampereen keskustassa ovat mukana kesän tiekirkkokaudessa.

Aleksanterin kirkko kesällä edestä katsottuna.
Aleksanterin kirkko edustaa arkkitehtuuriltaan lähinnä uusgotiikkaa, jossa on eri tyylisuuntien vaikutusta. Kuva Juha-Pekka Aaltonen
Tiekirkot ovat pääteiden varsilla olevia kirkkoja, jotka pitävät ovensa auki kesällä ja näin tarjoavat levähdyspaikan matkailijoille aina kesäkuun alusta elokuun puoliväliin asti. Tiekirkot tarjoavat matkailijoille mahdollisuuden tutustua Suomen monipuoliseen kirkkoperinteeseen, kun yli 260 kirkkoa pitää ovensa auki kesän matkailijoille.

Omalle reitille osuvat kirkot löytyvät helposti tiekirkot.fi -sivulta. Sivuston karttaan voi syöttää matkan lähtö- ja päätepisteen ja tarkastella matkan varrelle osuvia kirkkoja. Samalta sivulta voi tarkistaa myös tiekirkkojen tarkat aukioloajat.

Pohjoisin tiekirkko löytyy Inarista ja eteläisin Hangosta. Itäisin tiekirkko on Hattuvaaran tsasouna Ilomantsissa, kun taas läntisin sijaitsee Vaasassa, missä sekä Vaasan kirkko että Pyhän Nikolaoksen kirkko toivottavat vierailijat tervetulleiksi.

Tiekirkkoina toimivat sekä luterilaiset että ortodoksiset kirkot, ja niiden ovet ovat avoinna matkailijoille kesäkuun alusta elokuun puoliväliin asti.
– Suomalaiset kirkot ovat aika usein kätkettyjä helmiä. Siellä on huikeita tarinoita, kulttuuriperimää, taidetta ja monenlaista nähtävää, sanoo KIrkkopalveluiden viestintäpäällikkö Liisa Toivonen.

Tiekirkot Tampereella

Finlaysonin kirkko on Suomen ainut Lasten tiekirkko. Kesä-heinäkuussa kirkon sisäpihalla on Kesäpiha leluineen. Kuva Juha-Pekka Aaltonen
Aleksanterin kirkko, Pyynikin kirkkopuisto
  • Avoinna tiistaista perjantaihin klo 11—18 ja sunnuntaina klo 11—15 30.8.2024 asti poikkeus  suljettu su  23.6.2024). Opastukset tiistaista perjantaihin klo 11—18.

Finlaysonin kirkko, Puuvillatehtaankatu 2

• Suomen ainut Lasten tiekirkko,  jossa on kerrontanukein  elävöitettyjä  raamatunkertomuksia.  Kesä-heinäkuussa kirkon sisäpihalla on Kesäpiha leluineen ma-to klo 10-16.
  • Avoinna sunnuntaista perjantaihin klo 11–18 30.8.2024 asti.
Myös Tampereen tuomiokirkossa ja Kalevan kirkossa on kesäopas kertomassa kirkon historiasta ja merkityksestä.

Tuomiokirkko, Tuomiokirkonkatu 3b
  • Avoinna joka päivä klo 10–17 30.8.2024 asti. Kirkon opastukset maanantaista perjantaihin aukioloaikana.
Kalevan kirkko, Liisanpuisto 1
  • Avoinna sunnuntaista perjantaihin klo 11–17 30.8.2024 asti. Kirkon opastukset maanantaista perjantaihin aukioloaikana.