rss Uutiset 2024

21.5.2024

Työministeri Arto Satonen vaikuttui Ruokapankin toiminnasta

Työministeri Arto Satonen tutustui 20.5. Tampereen ev.lut seurakuntien Ruokapankin toimintaan Nekalassa. Toiminnan ammattimaisuus ja kehittävä ote työllisyyden hoitamisessa tekivät työministeriin vaikutuksen.

Käydyssä keskustelussa korostuivat tulevat työllisyyden hoitoon liittyvät muutokset. TE-palvelujen järjestämisvastuun siirtyminen kunnille on merkittävä muutos, joka vaikuttaa myös seurakuntien tekemään työhön.

Työministeri Arto Satonen Ruokapankilla

Työministeri Arto Satonen tutustui Ruokapankin toimintaan Nekalassa. Kuva Sami Kallioinen

-      - Muutokset vaikuttavat erityisesti ihmisiin, joilla työllistymisen edellytyksen ovat parhaimmat. Toimintakykyä ylläpitävä kuntouttava työtoiminta on jatkossakin hyvinvointialueiden vastuulla, mutta sen rinnalle kehitetään TE-palveluihin matalan kynnyksen palvelua, jonka tähtäin on kuntouttavan työtoiminnan kautta työmarkkinoille, työministeri Arto Satonen linjasi.

Keskustelussa korostui se, että yksittäistä patenttiratkaisua työllisyyden ongelmiin ei ole. Yli 55-vuotiaiden korkeasti koulutettujen tilanne on täysin erilainen kuin 20-vuotiaan peruskoulun jälkeen koulutuksesta pudonneen nuoren. Yhteiskunnan tuki seurakuntienkin tekemälle kuntouttavalle työtoiminnalle on tärkeää, jotta erilaisiin tilanteisiin voidaan tarjota monipuolista tukea. Satosen mukaan myös eri toimijoiden yhteistyön sujuvuuteen on kiinnitettävä huomiota.

Tampereen ev.lut. seurakuntien erilaisissa työllistämistoimissa on mukana tänä vuonna noin 150 henkilöä, jotka toimivat mm. Ruokapankilla eri tehtävissä, seurakunnissa vahtimestareiden tehtäviin tutustumassa ja ryhmätoiminnassa. Juuri alkaneen ESR-rahoitettu Kotipesä-hankeen tavoitteena on ratkaista alle 30-vuotiaiden tamperelaisten nuorten aikuisten kohtaamia haasteita työmarkkinoille tai koulutukseen siirtymisessä. Kotipesä tarjoaa nuorille paikan rakentaa elämään merkityksellisyyttä yhteisön ja työn kautta.

Lisätietoja antavat: