rss Uutiset 2024

4.7.2024 13.01

Urkukonserttisarja tuo neljä konserttia ja urkumaratonin Tuomiokirkkoon

Tuomiokirkon kesässä soivat urut jo perinteeksi muodostuneessa Katedraali.org-urkukonserttisarjassa. Tänä kesänä sarjassa kuullaan neljä konserttia ja Tapahtumien Yön urkumaraton, jossa esiintyy useita soittajia.

Ylävartalokuva naisesta urkujen edessä.
Kolmannessa konsertissa esiintyvä Irina Vavilova työskentelee liturgisen musiikin ja improvisaation apulaisprofessorina Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin laitoksella Kuopiossa ja urkujen opettajana Kuopion konservatoriossa. Kuva: Anna-Maria Viksten
Urkukonserttisarjan ensimmäisessä konsertissa 18. heinäkuuta esiintyy Hannele Mehtälä. Mehtälän konserttiohjelmassa on Otto Olssonin, Herbert Howellsin ja Guy Bovet’n sävellyksiä sekä yksi urkumusiikin kulmakivistä, Julius Reubken Psalmisonaatti.

Toisessa konsertissa 25.7. esiintyy Natalia Sander Saksasta. Sander on erikoistunut ranskalaisromanttiseen musiikkiin.

Sarjan kolmannessa konsertissa 1.8. esiintyy kaksi muusikkoa yhdessä. Urkuri Irina Vavilova ja viulisti Matias Lahti kantaesittävät säveltäjä Olli Saaren uuden sonaatin.

Olli Saaren säveltämä sonaatti viululle ja uruille on syntynyt yhteistyössä Vavilovan ja Lahden kanssa. Yli kaksikymmentä minuuttia kestävässä teoksessa tuodaan esiin harvinaisen soitinyhdistelmän soinnillisia ja kerronnallisia mahdollisuuksia. Saaren sonaatin lisäksi konsertissa kuullaan Bachia, Sibeliusta ja suurten urkujen mestarin Louis Viernen musiikkia.

Neljännessä urkukonsertissa 15.8. soittaa Helsingin tuomiokirkon urkuri Anu Pulkkinen. Tampereen tuomiokirkon urkujen sointimaailma houkutteli Pulkkisen valitsemaan konserttiin romanttiseen ja uudempaan urkumusiikkiin painottuvan ohjelmiston. Illan aikana kuullaan muun muassa musiikkia Sibeliuksen Karelia-sarjasta.

Urkukonserttisarjan konsertit alkavat torstaisin kello 19. Konsertteihin on vapaa pääsy, ohjelma on 10 euroa.

Tapahtumien Yönä Tuomiokirkossa soi urkumaraton

Tämän kesän erikoisuutena Tuomiokirkossa kuullaan urkumaraton. Konsertti järjestetään Tampereen Tapahtumien Yönä 8. elokuuta kello 19–22.

Urkumaratonissa esitykset alkavat puolen tunnin välein. Konsertissa esiintyvät Marjukka Anderson, Jarkko Korpi, Pilvi Listo-Tervaportti, Joonas Minkkinen, Katja Mäkiö ja Esa Toivola.

Urkumaratonin kuulijat voivat vapaasti kävellä konserttiin sisään haluamaansa aikaan. Konsertti järjestetään yhteistyössä urkutaidetta edistävän Organum-seuran kanssa.

Lisätietoja Tuomiokirkon urkukonserteista: katedraali.org