Kipparikurssi

Haluatko mukaan veneilyharrastukseen ja ”Vanha rouva” M/S Isosaaren toimintaan? Opetellaan navigointia, meriteiden sääntöjä ja muuta veneilytietoa. ”Vanha rouva” M/S Isosaari on Tampereen evankelisluterilaisen seurakuntayhtymän omistama vuokravene, jonka asemapaikka on Tampereen Mustalahden satamassa. 1950-luvulla veistetyn ja vanhan pelastusveneen ajosta, huollosta ja koulutuksesta huolehtii vapaaehtoinen kippariporukka. Mukaan mahdut sinäkin!

Kipparikurssi

Kipparikurssilla petellaan navigointia, meriteiden sääntöjä ja muuta veneilytietoa. Koulutus on tarkoitettu 17 vuotta täyttäneille, mutta pätevyyskirjan voi saada vasta 18 vuotta täyttänyt. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita. Kurssimaksu on 50 €.

Kipparikurssi järjestetään to 23. -su 26.3. Seurakuntien talossa, kokoushuone Ateena, Näsilinnankatu 26.

• to ja pe klo 18–21
  • la ja su klo 9–16

Kurssilla käsitellään vuokraveneen kuljettajan pätevyyskirjan (Traficom) vaatimat asiat.

1. Opiskellaan Suomen Navigaatioliiton merenkulkuoppi 1 -kirjan kokonaisuudessaan ja merenkulkuoppi 2 -kirjan soveltuvin osin.
  2. Perehdytään lisäksi asetukseen ja määräyksiin vuokraveneiden turvallisuudesta.
  3. Kurssin jälkeen on mahdollisuus osallistua vuokraveneenkuljettajan tutkintoon (Traficom).

Kurssi on todella intensiivinen ja alkaa pienellä ennakkotehtävällä. Käytämme omaa materiaaliamme sekä merenkulkuoppi 1 -kirjaa, joka kannattaa hankkia kurssille. Harjoituskartan ja muut oppiväli- neet saat meiltä lainaan.

Toiminta jatkuu keväällä venetalkoilla, joissa oppii puualuksen huoltoa ja kunnossapitoa. Kesän veneilykoulutukset pidetään viikoittain torstai-iltaisin, ja ne alkavat kesäkuun alussa.

Kun kokemusta on kertynyt, pidetään aluksen oma inssiajo, jonka jälkeen voi toimia m/s Isosaaren päällikkönä.

Lisätietoja: