Epäilyä ja etsintää

27.1.2015 15.50

”Risto on päässyt isän syliin”

Toimittaja ja yhdyskuntatyöntekijä Risto Koivisto siirtyi pois tästä ajasta rauhallisesti nukahtaen 26. marraskuuta 68-vuotiaana. Risto oli toivonut testamentissaan, että ”älkää sanoko minun kuolleen, vaan että Risto on päässyt isän syliin”. Käyttäkäämme hänen itse toivomaansa ilmaisua.

Valkeakoskella 1946 syntynyt Risto Koivisto eli vaiherikkaan elämän.  Osa meistä Riston ystävistä tutustui häneen jo 1970-luvulla rauhanliikkeen toiminnassa. Kaikissa toimissaan hän oli oman tiensä kulkija, persoonana yhtä aikaa läheinen ja etäinen, molempia hyvällä tavalla.

Risto toimi lehdistössä ainakin TPSL:n Päivän Sanomien toimittajana ja eri lehtien avustajana. Viimeisinä vuosinaan hän toimi Tiedonantajan ”köyhyystoimittajana” sekä Tampereen seurakuntien verkkosivuilla blogistina ja Kirkkosanomat/Silta-lehden avustajana.

Kirkon piirissä Tampereella Risto osallistui diakonia- ja setlementtityöhön, kristillis-yhteiskunnallisen Kairos-ryhmään, hän ideoi Etsijät ja epäilijät-keskusteluryhmää sekä ylläpiti Facebookissa Kristillinen sosialismi-ryhmää.

Lisäksi hän oli perustamassa Kuule köyhää-toimikuntaa, joka vuosien ajan järjesti aiheesta mielenosoituksia ja keskustelutilaisuuksia. Hän mobilisoi työttömiä omakohtaiseen toimintaan ja oli mukana Tampereen Sosiaalifoorumin työssä.

Risto Koiviston persoonassa yhdistyivät harvinaisen kirkkaalla tavalla tinkimätön kristillisyys ja tinkimätön vasemmistolaisuus. Hän oli aikamme Franciscus Assisilainen, köyhien rinnalla kulkija ja rohkea sanankäyttäjä, jolla oli ajan rajat ylittävä missio.

Hannu Oittinen

toimittaja, työväen- ja rauhanliikkeen aktiivi

Ilkka Hjerppe

Tampereen ev.lut. seurakuntien yhteiskunnallinen työn johtaja