Uutiset 2020

7.8.2020 12.39

Lasten ja nuorten kerhot ja harrastukset alkavat seurakunnissa

Tampereen seurakuntien lasten ja nuorten kerho- ja harrastustoiminta alkaa tavanomaisten syysaikataulujen mukaisesti elo-syyskuun aikana. Ensimmäiset ryhmät aloittavat toimintansa koulujen aloitusviikolla.

Sählykerholaiset höntsäilevät Aleksanterin kirkkopuiston polulla.
Seurakunnat järjestävät koululaisille syksyllä liikuntakerhoja, kuten salibandykerhoja. (Kuva: Hannu Jukola)
Joihinkin harrastuksiin ja kerhoihin on ilmoittauduttu jo kevään aikana, mutta esimerkiksi seurakuntien päiväkerhoihin voi hakea paikkaa mihin aikaan vuodesta tahansa. Mukaan pääsee, mikäli kerhossa on tilaa. Päiväkerho on seurakunnan jäsenille maksuton.

Seurakuntien avoimet perhekerhot puolestaan eivät vaadi ennakkoilmoittautumista lainkaan, vaan kerhotapaamisiin voi osallistua omien aikataulujen mukaisesti. Perhekerhoihin aikuinen ja lapset tulevat yhdessä. Avoimet perhekerhot ovat maksuttomia.

Tampereen seurakunnissa voi osallistua myös musiikkiharrastuksiin, kirkkomuskareihin ja kirkkomusikanttien soitonopetukseen. Kirkkomuskarit on tarkoitettu alle kouluikäisille lapsille, soitonopetusta puolestaan annetaan 6-vuotiaille ja tätä vanhemmille – eikä yläikärajaa ole.

Muskarit ja soitonopetus ovat maksullisia harrastuksia. Muskariryhmiin ja soitonopetukseen on jatkuva ilmoittautuminen, ja sekä muskareissa että soitonopetuksessa on tällä hetkellä tilaa.

Seurakunnilla on myös maksutonta kerhotoimintaa eri-ikäisille koululaisille, eikä useimpiin kerhoihin osallistuminen vaadi ennakkoilmoittautumista. Kokkikerhoihin tulee kuitenkin ilmoittautua ennakkoon, ja niissä on myös osallistumismaksu.

Useimmat koululaisten kerhot alkavat syyskuun puolella.

Epidemia huomioidaan

Seurakuntien harrastus- ja kerhotoiminnat keskeytyivät tai siirtyivät etäyhteyksien varaan koronavirusepidemian vuoksi keväällä. Nyt toimintoja jälleen aloitetaan, mutta epidemian leviämisen estäminen otetaan seurakunnissa vakavasti.

– Esimerkiksi lasten kerhoissa leikitään leluilla, jotka voidaan pestä. Myös askarteluvälineitä käytetään niin, että ne eivät kierrä lapselta toiselle, kertoo Tampereen seurakuntien varhaiskasvatuksen asiantuntija Päivi Aumala

Pienten lasten leikeissä turvavälien pitäminen on haastavaa, mutta yhteisleikkien suunnittelussa käsikosketuksen välttäminen on huomioitu. Esimerkiksi käsi kädessä -piirileikkejä ei nyt epidemia-aikana suosita.

Tampereen seurakunnissa seurataan tarkkaan valtiovallan ja terveysviranomaisten ohjeistuksia koronavirusepidemian leviämisen estämiseksi. Seurakuntien yhteisen kasvatuksen johtava pappi Mikko Wirtanen muistuttaa, että ohjeita tulee harrastusryhmissä noudattaa.

– Jos on koronaviruksen aiheuttaman sairauden oireita, kerhoon tai harrastusryhmään ei saa tulla. Tämä on kaikkien tärkeää muistaa, painottaa Wirtanen.

– Esimerkiksi rippikoululaisten isosten osallistuminen toimintaan ei kaadu siihen, jos joutuu olemaan muutaman kerran pois, sanoo Wirtanen.

Lisätietoja lasten ja nuorten toiminnasta Tampereen seurakunnissa:

tampereenseurakunnat.fi/toimintaa/lapset_ja_perheet
tampereenseurakunnat.fi/toimintaa/koululaiset