Uutiset 2020

28.1.2020 16.52

Tahtoisitko auttaa kuuntelemalla, Avoin kirkko etsii päivystäjiä

Avoin kirkko -kyltti Aleksanterin kirkon ovella kertoo, että kirkon ovet ovat auki. Tuolloin kirkossa on mahdollista hiljentyä, keskustella päivystäjän kanssa tai juoda kupponen kuumaa.

Lempeä Avoimen kirkon päivystäjä kuuntelee nuorta naista.
Avoimen kirkon päivystäjä kuuntelee nuorta naista. Kuva Hannu Jukola
Avoimen kirkon päivystäjät ovat kirkossa kirkkovieraita varten. He ovat valmiita kuuntelemaan, kohtaamaan ja rukoilemaan kirkkoon tulijoiden kanssa. Mukaan kuitenkin kaivataan uusia ihmisiä, sillä väki alkaa ikääntyä.

Avoin kirkko kaipaa uusi päivystäjiä

Voit ilmoittaa kiinnostuksesi tehtävään Avoimen kirkon uusilla verkkosivuilla avoinkirkko.fi, jonka jälkeen sinuun otetaan yhteyttä. Sivuilla voit myös tutustua, mitä kaikkea Avoimen kirkon toiminta pitää sisällään.

–     Myös Avoimen kirkon aukioloaikana voi tulla kysymään lisää ja tutustumaan tehtävään, rohkaisee Avoimen kirkon pappi Minnamaria Tammisalo

Lisäksi Avoimen kirkon toimintaa esitellään tiistaina 17.3. klo 17 alkavan Taizé-hartauden jälkeen Aleksanterin kirkkosalissa. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita.

Jokaisen hakijan kanssa keskustellaan

Päivystäjät saavat koulutuksen ja työnohjausta tehtäväänsä. Heillä on vaitiolovelvollisuus.

Päivystäjäksi pääsee kuka tahansa, jonka omat asiat ovat kunnossa ja joka aidosti haluaa kuunnella toista ihmistä ja olla läsnä, sillä osa kirkkovieraista kertoo raskaitakin asioita. On esimerkiksi yksinäisyyttä, surua, terveysongelmia ja taloudellisia huolia. Moni toivoo myös, että päivystäjä rukoilee hänen kanssaan.

Alkuun on mahdollista päivystää kokeneemman vapaaehtoisen kanssa. Päivystysvuorot ovat kahden tunnin pituisina.

Avoin kirkko on myös lasten kirkko

Avoimessa kirkossa käy vuosittain noin 20 000 ihmistä, joista lähes kolmasosa on lapsia. Läheisten koulujen oppilaita piipahtaa kirkkoon mehulle ja korpulle.

Myös nuorilla on mahdollisuus keskustella omista asioistaan, kun Hannun hetki nuorille -tuokiot jatkuvat kevättalvella Aleksanterin kirkossa. Eläkkeellä oleva Hannu Soro, entinen Tampereen lyseon lukion opinto-ohjaaja, päivystää Aleksanterin kirkossa keskiviikkoisin, muutaman kerran kuukaudessa.

Avoin kirkko toimii joka arkipäivä kello 12-18. Katso lisää: avoinkirkko.fi