Uutiset 2020

6.11.2020 13.22

Vastasyntyneille istutetaan Toivon puu

Tamperelaisia vastasyntyneitä juhlistetaan jatkossa istuttamalla heille oma Toivon puu. Kaikille kirkkoon kuuluvien perheiden lapsille puuntaimi istutetaan automaattisesti. Myös perheet, jotka eivät kuulu kirkkoon, voivat tilata istutuksen seurakuntien verkkosivuilta. Puut istutetaan Udayapurin alueelle Nepaliin.

Iloisesti hymyilevä keski-ikäinen nepalilainen mies pellolla, johon on istutettu puita.
Paikalliset vapaaehtoiset pitävät huolta taimista, joista kasvatetaan Lähetysseuran tuella. Kuva Mimosa Hedberg, Suomen Lähetysseura

Toiminta käynnistyy joulukuun alussa. Silloin saadaan kirkkoon kuuluvien perheiden marraskuussa syntyneiden lasten tiedot. Ne perheet, jotka eivät kuulu kirkoon voivat tilata istutuksen lapselleen Toivon puu -sivulla .

Tampereen seurakuntien yhteistyökumppanina istutuksessa on Suomen Lähetysseura, joka vastaa taimien istuttamisesta ja niiden hoidosta.

— Tässä yhdistyvät luonto ja globaali vastuu. Lähetysseuralta löytyi meille sopiva kohde Nepalista. Siellä uudelleenmetsitystyö on hiljalleen alkanut,  ja Tampereen seurakunnat osallistuu Toivon puu -toiminnallaan tähän työhön, Merja Halivaara kehityspalveluista kertoo.

Uudelleenmetsitys on osa Lähetysseuran työtä, ja sillä kompensoidaan suomalaisten hiilidioksidipäästöjä. Tällä työllä myös autetaan paikallisia luomalla työmahdollisuuksia ja tukemalla uudelleenmetsitystä.

Onnittelukortissa tieto puuntaimesta

Pieni puuntaimen, johon on sidottu valkoinen nimikyltti.
Puuntaimet ovat hedelmäpuita ja muita Nepalin ilmastoon sopivia lajikkeita. Kuva Mimosa Hedberg, Suomen Lähetysseura

Idea puiden istuttamisesta syntyi, kun työryhmä työsti seurakunnille uusia kaste- ja kummitodistuksia ja onnittelukorttia, mikä lähetetään kastekoteihin heti lapsen synnyttyä.

– Tärkeä juttu tässä kokonaisuudessa on koteihin lähtevä onnittelukortti. Mietimme, millä voimme huomioida muutkin kuin lapsensa kasteelle tuovat perheet. Halusimme myös luopua tavaralahjoista ja etsiä jonkin aineettoman, tähän aikaan sopivan muistamisen, Halivaara kertoo.

Kaikesta tästä syntyi ajatus luonnonsuojelusta. Tapetilla olivat muun muassa Itämeri, aarniometsät, norpat, metsitysalueet Pirkanmaalla. Lopulta työryhmä päätyi puuntaimeen. Ajatus oli löytää pirkanmaalainen uudelleenmetsitysalue.

–Olin yhteydessä eri toimijoihin muuan muassa Tamperen kaupunkiin,  ja kaikilla tahoilla vastaanotto oli innostunut. Ongelmaksi muodostui löytää tähän tarkoitukseen sopiva uudelleenmetsitysalue.  Mutta  olen toiveikas. Ehkä tulevaisuudessa sopiva yhteistyökohde löytyy myös kotimaasta, Merja Halivaara sanoo

Kuva onnittelukortista, jossa lukee Onnea pienokaiselle.
Kaste- ja kummitodistukset uudistettiin onnittelukortin kanssa saman ilmeen mukaiseksi.
Painotuotteissa käytettävän paperin ja painopaikan ympäristövastuuseen on kiinnitetty erityisesti huomiota, ja niissä komeileekin Joutsenmerkki ja EU-ympäristömerkki.

Virve Jylhäsalo