Uutiset 2023

13.12.2023 16.19

Siunauksia ohjataan Lamminpäähän, Kalevankankaan kappeli ruuhkautunut

Kalevankankaan kappeliin on varattu joulukuussa erityisen paljon siunaustilaisuuksia. Kaikki siunauksiin tarkoitetut ajat ovat käytössä Kalevankankaan isossa ja pienessä kappelissa.

Kalevankankaan isossa kappelissa on puiset istuimet. Lattia on kivetty, eikä käytävällä ole mattoa.
Kalevankankaan iso kappeli on vihitty käyttöön vuonna 1914. Kalevankankaan molemmissa kappeleissa toimitetaan vuosittain yhteensä noin 950 siunausta. Kuva: Hannu Jukola

Kalevankankaalla siunaustilaisuuksia järjestetään torstaisin, perjantaisin ja lauantaisin kello 9–16:n välillä. Siunaustilaisuuksien määrää ei voida lisätä, sillä vainajille ei ole kappelilla enempää säilytystiloja.

Kalevankankaan kappelin siunaustilaisuuksien ruuhkautumisen taustalla on Vatialan siunauskappelin sulkeminen sisäilmaongelmien vuoksi 1.12.2023. Hautausten määrät ovat myös olleet kasvussa.

Siunaustilaisuuksien suuren määrän vuoksi Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymä ohjeistaa jatkossa, että Kalevankankaan kappelissa siunattaisiin vain Tampereen ev.lut. seurakuntiin kuuluvia tai vainajia, joilla on hautapaikka Kalevankankaan hautausmaalla.

Siunaustilaisuuksia pyritään ohjaamaan erityisesti Lamminpään siunauskappeliin. Lamminpään kappelirakennuksessa on kaksi kappelia, iso ja pieni kappeli. Kappeleissa järjestetään siunaustilaisuuksia torstaisin, perjantaisin ja lauantaisin.

Kalevankankaan kappelissa toimitetaan vuosittain noin 950 siunausta. Lamminpään kappelissa siunaustilaisuuksia on vuosittain noin 450.

Myös kirkoissa ja haudalla siunaaminen mahdollista

Vainajia voidaan siunata myös Tampereen kirkoissa, jolloin siunaustilaisuus vaatii enemmän järjestelyjä. Useimmissa kirkoissa ei ole vainajille säilytystiloja.

– Siunauksia voidaan toimittaa kirkoissa, mutta kirkossa toimitettavat siunaustilaisuudet vaativat arkulle kuljetuksen ja kantajat, muistuttaa Tampereen ev.lut. seurakuntien hautaustoimen päällikkö Jyrki Lehtonen.

Myös haudalla siunaaminen on mahdollista, jos saattoväki on pieni. Haudalla siunaamisen kaava on samanlainen kuin kappelissa, ja myös virret lauletaan haudalla.

Vainajan siunaus tulisi toimittaa viimeistään kuukauden kuluttua henkilön kuolemasta.  Siksi on tärkeää, että siunaustilaisuudet eivät pääsisi missään paikoin ruuhkautumaan.

– Tampereen alueen vainajansäilytystilat ovat rajalliset. Toiveena on, että vainajien siunaukset toimitetaan mahdollisuuksien mukaan vainajien kotikunnissa, sanoo Jyrki Lehtonen.

Vatialan kappeli pois käytöstä yli kaksi vuotta

Kangasalla Vatialan hautausmaalla sijaitseva Vatialan siunauskappeli jäi pois käytöstä 1.12.2023. Kappelirakennus suljettiin sisäilmaongelmien vuoksi.

Vatialan kappelirakennukseen on suunnitellusti tulossa peruskorjaus, jonka on määrä alkaa alkuvuonna 2025. Korjauksen toteutusvaihe kestää alustavan suunnitelman mukaan noin vuoden, joten kappelirakennuksen arvioidaan olevan jälleen käytössä keväällä 2026.

Vatialan kappelissa on järjestetty vuosittain 400–450 siunaustilaisuutta.

Myös Kalevankankaan kappelin peruskorjausta kaavaillaan tälle vuosikymmenelle. Peruskorjaustyö on suunnitelmissa Vatialan kappelirakennuksen korjauksen valmistuttua.

Uutinen Vatialan kappelin sulkemisesta (1.11.2023):
Vatialan kappelit suljetaan kahdeksi vuodeksi joulukuun alussa