Rippi

Elämässä tulee syviä epäonnistumisen hetkiä, syyllisyyttä joka voi jäädä painamaan mieltä. Asioita jotka tuhoavat ja rikkovat yhteyttä läheisiin ihmisiin ja Luojaan. Ripissä voi purkaa pahaa oloa, tunnustaa syntinsä ja saada ne Jeesuksen lupauksen mukaan anteeksi.


Voimme tunnustaa syntimme Jumalalle yhteisessä jumalanpalveluksessa, henkilökohtaisessa ripissä tai hiljaisessa rukouksessa. Papille tai toiselle kristitylle voimme ripittäytyä, kun omatunto vaivaa eikä anna rauhaa. Ripin vastaanottaja on sidottu vaikenemaan siitä, mitä henkilökohtaisessa ripissä puhutaan. 

Ripissä Jumala antaa meille kaikki syntimme anteeksi. Ripissä kuulemamme anteeksiantamuksen ja lohdutuksen vakuutus kuuluu juuri meille. Synninpäästön sanat ovat varmat, sillä ne ovat Jumalan lupauksen mukaan hänen omia sanojaan. Jumala pyyhkii Kristuksen tähden kaikki syntimme pois. Hänen ehdoton armahduksensa tekee meidät vapaiksi ja antaa meille hyvän omantunnon. Jumalan rakkaus antaa meille rohkeutta syyllisyytemme tunnustamiseen. 

Rippiin voi liittyä myös sielunhoidollisia keskusteluja, joissa mietitään yhdessä elämäntilannetta ja etsitään ratkaisua monenlaisiin elämän kysymyksiin. Tällaisia luottamuksellisia keskusteluja papin kanssa  käydään usein ilman ripittäytymistäkin.

Henkilökohtaista rippiä varten ota yhteyttä seurakuntasi pappiin tai päivystävään pappiin.